Toyota testuje prototypowe egzemplarze Hiluxa zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Wyposażony w bezemisyjny napęd na tylną oś pojazd ma 600 km zasięgu. Samochód odzwierciedla dążenie Toyoty do jak najszerszego rozpropagowania technologii wodorowych w Europie
Wodorowa Toyota Hilux to przełomowy projekt, który powstaje w zakładach Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK). Ma wsparcie licznych partnerów, a także finansowanie brytyjskiego rządu. Prace nad prototypami bezemisyjnego pick-upa wkroczyły w ostatnią fazę. Obecnie przechodzą one intensywne testy i są prezentowane potencjalnym klientom.
Toyota od lat realizuje wielotorową strategię, której celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej poprzez oferowanie klientom pełnej gamy napędów dostosowanych do ich oczekiwań, przepisów oraz lokalnej infrastruktury. W gamie koncernu są pełne hybrydy, hybrydy typu plug-in, samochody z bateryjnym napędem elektrycznym, elektryczne pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi, a także auta na paliwa alternatywne.
Pierwszy prototypowy Hilux z napędem na wodór został zaprezentowany we wrześniu 2023 roku. Od tamtej pory fabryka TMUK w Derby zbudowała dziesięć aut zasilanych ogniwami paliwowymi. Pięć z nich przechodzi intensywne testy bezpieczeństwa, osiągów, funkcjonalności oraz niezawodności. Kolejnych pięć prototypów pełni rolę aut demonstracyjnych, które prezentowane są potencjalnym klientom i mediom.
Warto tu wspomnieć, że wodorowe Hiluxy zasilą też flotę tegorocznych igrzysk oraz paraigrzysk w Paryżu. Toyota w ten sposób buduje fundamenty pod stworzenie sektora transportu wodorowego w Europie.
Japoński koncern od 30 lat rozwija technologię ogniw paliwowych. Wnioski z prac nad ostatnim projektem – wodorowym Hiluxem – posłużą do stworzenia kolejnej generacji ogniw, które będą charakteryzować się dłuższym cyklem życia i znacząco niższymi kosztami. Co więcej, ich zastosowanie zwiększy też zasięg auta.
Zdaniem Toyoty, do 2030 roku Europa stanie się jednym z największych rynków wodorowych ogniw paliwowych. Właśnie dlatego w grudniu 2023 roku z inicjatywy Toyota Motor Europe (TME) powołano spółkę Hydrogen Factory Europe. Będzie ona odpowiadać za skomercjalizowanie tej technologii na każdym etapie – od badań i rozwoju przez produkcję po sprzedaż oraz obsługę posprzedażową.
Stworzenie zasilanego ogniwami paliwowymi Hiluxa to ważny krok na drodze do dalszego rozwoju technologii wodorowych, który ma przyśpieszyć rozwój infrastruktury wodorowej w Europie.